Ketua Menteri Negeri Sabah Malaysia, Yang Amat Berhormat Datuk Seri Panglima Haji Mohammad Shafie Bin Haji Apdal melihat Pasar Inpres Kebun Sayur Balikpapan didampingi isteri, Yang Amat Berbahagia Datin Seri Panglima Hajah Shuryani Binti Datuk Haji Shuaib.

Oleh : Yuliawan A

Poskaltim.com, Balikpapan — Ketua Menteri Negeri Sabah Malaysia, Yang Amat Berhormat Datuk Seri Panglima Haji Mohammad Shafie Bin Haji Apdal melihat Pasar Inpres Kebun Sayur Balikpapan, Selasa (1/10).

Bersama isteri, Yang Amat Berbahagia Datin Seri Panglima Hajah Shuryani Binti Datuk Haji Shuaib, rombongan berkeliling pasar melihat produk jualan yang merupakan kerajinan tangan masyarakat Kaltim. Mulai dari pernak-pernik dari manik-manik, kain batik, hingga sarung. Di sudut pasar, dia juga mendatangi seorang ibu yang menjual kacang. Tak ragu dia pun duduk di sebelahnya dan membeli dagangannya.

“Jangan lupa shalat ya,” pesan dia dan mendoakan agar ibu tersebut sukses dan dagangannya laris.

Saat berkeliling di Pasar Kebun Sayur, Ketua Menteri Sabah masing bersama rombongan. Terdiri YB Menteri Pelancongan Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Kristina Liu, YB Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Zauzan Sebakung, YB Menteri Pertanian dan Industri Makanan Datuk Zun Wong, YB Menteri Pelajaran dan Inovasi Dr Yusuf Yaqub, YB Menteri Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Datuk Seri Panglima Hasyim, Ketua Polis Negeri Sabah Datuk Omar, Panglima Jenderal Tentara Negeri Sabah dan Konsul Kinabalu Sabah serta para staf menteri dan beberapa awak media Sabah.

Sebelumnya, Ketua Menteri Sabah Yang Amat Berhormat Datuk Seri Panglima Haji Mohammad Shafie Bin Haji Apdal ke Kalimantan Timur menyempatkan diri berkunjung ke PT Pertamina Balikpapan, Selasa (1/10).
Kunjungan Ketua Menteri Sabah bersama rombongan diterima General Manager Pertamina RU V Mulyono beserta seluruh jajaran manajemen Pertamina RU V.

“Di sini kita dapat melihat keupayaan dan Pertamina yang mempunyai kekayaan sumber minyak maupun gas. Kita pun juga ada Petronas. Saya yakin kemungkinan Petronas dengan Pertamina bisa bekerja sama. Saya yakin kerjasama ini bisa meningkat. Karena ini berdekatan dengan Sabah dan memiliki provinsi yang baik,” ujarnya.(YAN)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here