Oleh: Yuliawan A

Poskaltim.com, Balikpapan — Ketua Menteri Sabah Yang Amat Berhormat Datuk Seri Panglima Haji Mohammad Shafie Bin Haji Apdal berkunjung ke Provinsi Kalimantan Timur.

Kunjungan Hormat Yang Amat Berhormat Ketua Menteri Sabah kepada Yang Terhormat ditemui langsung oleh Gubernur Kalimantan Timur Isran Noor bertempat di Ballroom Hotel Blue Sky Balikpapan, Senin (30/9).

Kunjungan ke Benua Etam, sebutan untuk Provinsi Kaltim yang berarti “tempat kita bersama” ini menggunakan dua pesawat pribadi. Selain membawa rombongan Ketua Menteri Sabah juga mengajak tujuh menteri Negeri Sabah, serta puluhan wartawan.

Diantaranya yang mendampingi adalah YB Menteri Pelancongan Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Kristina Liu, YB Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Zauzan Sebakung, YB Menteri Pertanian dan Industri Makanan Datuk Zun Wong, YB Menteri Pelajaran dan Inovasi Dr Yusuf Yaqub, YB Menteri Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Datuk Seri Panglima Hasyim, Ketua Polis Negeri Sabah Datuk Omar, Panglima Jenderal Tentara Negeri Sabah Datuk Kir dan Konsul Kinabalu Sabah.

Sebagai negara serumpun dan mempunyai letak strategis dan geografis satu pulau dan satu daratan, kunjungan YAB Ketua Menteri Sabah ke Kaltim bukan hanya bersifat politik dan ekonomi tetapi bertujuan untuk mengembangkan potensi yang dimiliki ke dua wilayah.

“Saya yakin potensi yang cukup baik negara-negara Asia. Sehingga mampu menjadi kuasa politik dan ekonomi dunia. Demikian pula negeri jiran (Malaysia dengan Indonesia), khususnya Negeri Sabah dan Kalimantan Timur ini,” ujar Datuk Seri Panglima Haji Mohammad Shafie Bin Haji Apdal, pada Senin (30/9).

Ketua Menteri Sabah juga meminta Gubernur Isran Noor merealisasikan konektifitas atau jalur penerbangan Sabah – Kaltim. “Kalau harus lewat Jakarta terlalu jauh. Kan kita satu kepulauan dan kalau pun boleh Balikpapan – Kinabalu atau Balikpapan – Sabah,” pintanya.

Terhadap keinginan ketua menteri negeri jiran itu, Gubernur Isran Noor berjanji akan melakukan koordinasi dengan pemerintah pusat (Kementerian Perhubungan) untuk bisa membuka rute Kaltim – Sabah.(YAN)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here